Adelaide de stad van de kerken (tenminste....) - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ruben Rodijnen - WaarBenJij.nu Adelaide de stad van de kerken (tenminste....) - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ruben Rodijnen - WaarBenJij.nu

Adelaide de stad van de kerken (tenminste....)

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

04 April 2010 | Australië, Canberra

Hai Allemaal,

Hier een reisverslag van mijn tijd in Adelaide. Zoals de titel je misschien wel doet vermoeden wordt van Adelaide gezegd dat dit de stad is van de kerken....

De eerste dag 27 maart ben ik samen met Jolien naar het strand gegaan. We hadden een fiets gehuurd en zouden een volgens een hele makkelijke route naar het strand gaan. We hoefden alleen maar de rivier te volgen. Die rivier was er wel, tenminste de bedding. Er was soms nauwelijks te spreken van een beekje, laat staan een rivier. Bij het strand aangekomen, had ik een beetje honger gekregen en daarom ben ik naar de bakker gelopen. En wat hadden ze daar: de ginger bread poppetje (dat koekje van de film Shrek) "Not de gumdrop buttons" Hoe dan ook, na deze opgegeten te hebben, was het plan om terug te fietsen en daarna naar de bieb gaan om een reisverslag te plaatsen, dit ging uiteindelijk niet door. Want wij zouden geen echte Nederlanders zijn, als we niet zouden verdwalen. De omweg duurde zo'n 2 uur extra. Gelukkig was er nog wel tijd om boodschappen te doen. Hier in Australie hebben ze Coles, dat kan je vergelijken met een C1000 of AH. Het grootste verschil is dat hier in Australie je boodschappen automatisch in een plastic zak gedaan worden. Je hoeft dus geen boodschappentas mee te nemen. Maar precies als ik geen boodschappentas bij me heb ( ik heb er altijd eentje bij me) doet de Coles in Adelaide daar niet aan. Loop ik op straat met 3 liter melk, 2 broden, potje jam, potje pasta, aardappels, vlees enz. Dat was niet zo fijn.. Maargoed. Eenmaal aangekomen in het hostel wat gegeten en daarna naar bed ik was namelijk compleet naar de klote.

De eerste echte deprimerende dag was 28 maart. Een echte regenachtige dag zoals ik die nog nooit gezien had hier in Australie. In de ochtend mizerde het een beetje en ben daarom maar vroeg naar de supermarkt gegaan. Mijn haargel en tandenpasta waren namelijk alweer leeg! En daarnaast had ik weer een can pannekoekemix gehaald. Die middag toen het echt met emmers te gelijk naar beneden kwam, heb ik met een Nederlands meisje genaamd Denise Boekesteijn (schijnt dat zij in de straat achter mij geboren is, ik heb der nog nooit gezien) Maargoed, ik heb daar dus flink ingemaakt in een potje pesten. Zie hier de pestmeester! :D Na dit voel je goed momentje ging ik maar weer is een poging wagen om pannekoeken te maken en dit keer waren ze echt te perfect! Na deze heerlijke pannekoeken ging een beetje muziek luisten om vervolgens in slaap te vallen. (mijn nieuwe tandenpasta werkte goed)

29 maart kon ik eindelijk naar de bieb om me reisdagboek bij te werken. Uiteindelijk heb ik alleen me email gecheckt had omdat ik een beetje raar werd aangekeken. Een soort van weg gekeken. Daarom ben ik ook even vlug naar de prijzen van de vluchten een bus weze kijken om terug te keren naar Sydney. Na deze schikbarende prijzen ben ik naar de YHA travel gegaan om een Winetour te beoeken. Vervolgens ben ik samen met Denise naar de Coles gegaan om daar Kangeroekebab te halen. Ja dat bestaat hier echt. Dat was echt heerlijk! Daarna kregen we een gratis tour, aangeboden door het hostel, door Adelaide. Vervolgens zijn we naar de pub gegaan en na een paar drinkies ben ik naar bed gegaan.

De 30ste moest ik er vroeg uit voor die wine tour. Ik zou om half 8 worden opgepikt, uiteindelijk werd dit uurtje of 8. Buiten dat feit was het erg leuk. Ondanks het grotendeel denk boven de 40 was. De winetour werd de Barossa Valley experience genoemd. Het bevatte vier wineries: de Wolf Blass, Vinecrest, Barossa Vines en Kies Family Wines. Daarnaast hebben we 2 bezienswaardigheden gezien. De eerst was de Big Rocking Horse. De naam zegt het al. Daarnaast ging de tour ook lang de Whispering Wall. Langs deze muur had je twee verschillende plaatsen die ongeveer zo'n 150 meter (schatting) uitelkaar stonden. Je kon elkaar horen ook als je fluisterde. Vandaar de naam Whispering Wall. Tussendoor gingen we wat eten. Ik had Kangeroe stake uitgekozen en dat was een goede keus. Ook dit was super lekker. Na de wine tour heb ik Jolien gedag gezegd en toen ik terug kwam in het hostel leek het wel " the invasian of the Dutch". Overal waar ik keek kwam ik Nederlanders tegen. In mijn kamer (6 bedden) waren en 5 bezet door Nederlanders. Was dus best ff wennen. Ik kon gewoon weer lekker ouderwets Nederlands praten :p. Verrasend genoeg ben ik met een paar Nederlanders naar een ander hostel gegaan om daar appeltaart te eten. Het was eingelijk voor gasten van dt hostel maar omdat wij zo hongerig waren en ons voordeden als gasten van dat hostel kregen we toch een stukkie. Daarna waren we naar de Light show huisjes dinges geweest. Dit waren huizen die om de zoveel tijd van kleur veranderden doordat er met een beamer op geschenen werd. Daarna ben ik naar bed gegaan.

31 maart heb ik de zoektocht naar de Tasmnian Devil voortgezet en de dierentuin in Adelaide had hem zowaar :D Ik in een supergoed humeur naar die dierentuin zit dat pokkebeest achter een boomstam verstopt en dan gewoon niet te voorschijn willen komen... Dus ben ik eerst maar eens naar de Panda's geweest en heb ik de rest van de dierentuin ook gehad. En als laatst ben ik weer naar de Tasmanian Devil geweest. Ik heb minstens 15 min voor dat hok gestaan maar ik hem uiteindelijk toch gezien! Daarna heb ik voor mijn Nederlandse kamergenootjes pannekoeken gebakken. Dit omdat zij de volgende dag allemaal weg gingen. Nu was dit kant en klare pannekoekenmix waar alleen beetje water bij gedaan moest worden en daarna shaken! Dus ik dacht ik help ff ik zo ding pakken en shaken, valt die dop eraf en zit ik helemaal onder de smerige shizzel. Had die doos die dop er niet goed opgedaan! Na een korte douche en weer perfecte pannekoeken was mijn humeur weer opperbest en ben ik met een goed gevulde maag naar bed gegaan. Nee vandaag hadden we geen appeltaart omdat we te lang deden over de pannekoeken.

1 april was de Nederlandse invasie voorbij iedereen ging weer weg. Opeens hoorde ik overal die vervelende taal van onze oosterburen. Dit keer was het voor de zoveelste keer in de geschiedenis een Duitse invasie. Ik ben daarom eerst naar de YHA travel gevlucht omdat ik naar Sydney wilde. Maar wik wilde wel even een kijkje nemen in Canberra. De hoofdstad van Australie. Na deze boeking kwam ik terug, maar aan de Duitse invasie kwam geen eind. Vervolgens ben ik naar het balkon gevlucht om daar lekker te chillen totdat ook deze plek overgenomen werd door de Duiters. Na het avondeten ben ik samen met een meisje uit Fiji opzoek gegaan naar de goedkoopste drankenwinkel. Zij wilde namelijk iets experimenteren met Smirnoff. Dus wij op zoek. Het enige wat zij echter had, waren 3 namen van Winkels, geen straatnamen. We hebben ongeveer 1,5 uur rond gelopen en niets kunnen vinden. Gelukkig was de drankenwinkel van nabij de supermarkt nog open en hebben we daar wat kunnen halen, maar wel tegen de hoofdprijs! $39.95 AUSD Dat is omgerekend tegen de huidige koers dik 27 euro!!! (dankjewel Griekenland) Maar oke wij met die smirnoff nog ff de coles in wat zij wilde ook drop en fishermans friend halen. Terug in het hostel heeft zij de drop gekookt samen met de mint om ze vervolgens in de fles met voka te gooien. Mensen uit Fiji zijn blijkbaar heel nog nieuwdgieriger dan Nederlanders want het was nog lang niet klaar toen zij het in die fles mitterde. Maargoed na flik wat schudden een een half uurtje in de koelkast was het enigzins best goed te drinken. Na deze fles voor een groot deel leeg gedronken te hebben zijn we naar de pub aan de overkant van de straat gegaan. Na pub ben ik naar bed gegaan en ik had beter moeten weten!!

2 april. Deze dag kan ik in een woord beschrijven Katerdag. Zo'n kater had ik nog noooit in Australie gehad. Nu vragen jullie jezelf waarschijnlijk af: "O, dus in Nederland wel?" Antwoord: "meer dan een" Gelukkig was ik niet de enige die brak was. Het halve hostel was de vorige avond naar de pub geweest en iedereen had wel een bakkie te veel op. De ochtend was dus uitgestorven op een paar mensen na. En heel de dag was het rustig. Nu ben ik ook niet zovaak uit mijn kamer gegaan. Een van die zeldzame momenten kwam ik het meisje uit Fiji tegen en ik vroeg waarom zij zo kwiek was, zij antwoorde: "Last night I threw up" waarop ik antwoorde: "aha". Ik heb die dag alles binnen kunnen houden ook toen ik mijn tas inpakte voor mijn reis naar Canberra, waar ik dus mijn smerige kleren tegen kwam! Die dag ben ik vroeg naar bed gegaan.

3 April ben ik aangekomen in Canberra. Op dit moment is het nog vroeg. Australische tijd half 8 in de ochtend. Ik kwam om 5.55 uur aan de met bus en heb eigenlijk niet kunnen slapen. Ik kan pas om 1 uur inchecken dus ga ik zometeen maar de stad in en even cultureel doen.

Ik ga jullie weer op de hoogte houden

  • 04 April 2010 - 07:21

    Sabine:

    Wat leuk dat je wat fotos op hyves heb gezet:)
    Op naar het volgende verhaal.
    En wat hoop NL joh.

  • 04 April 2010 - 10:56

    Mama:

    Wat een schatje. Is die naam wel gepast???
    Zo, dus nu zit je in Canberra. Je hebt al een aardig stukje gezien. Is dit de laatste stop voor het surfen?
    Ik moet je nog de groeten doen van de kledingeigenaren van Soonius. Ma zei dat ze een trouwe leesfan is. Pa Soonius had jouw bericht bij haar favorieten gezet zodat zij hem makkelijk kon openen. terug mailen is nog te moeilijk zegt ze.....maar even als ik geniet ze van je verhalen...
    Hier verder alles oké. beetje stille boel met Pasen. We zijn maar met z'n tweeën. Chiara is beleidsplan schrijven, Marilyn afspraak met de Pabameiden en David deelde jouw gevoel na een biertje te veel op een vrijgezelle(lig)feestje...Merk je behalve de paasversiering nog iets van Pasen daar ?? Is de herfst al zichtbaar??
    Het ga je weer goed, jong..XX mama

  • 04 April 2010 - 11:36

    Trees:

    Ha Ruben, wat leuk dat je de Tasmanian Devil eindelijk gevonden hebt.
    Waarschijnlijk heeft hij zijn naam te danken aan die duivelse rode oortjes.Hoe gaat het verder met je hersencellen, nog geen last na al die katers?
    Veel plezier nog, verder op je reis.
    Dikke knuffel van tante Trees en ome Piet.

  • 05 April 2010 - 12:38

    Goestin :

    Hey Ruben, haha denk je eindelijk van die nederlanders af te zijn... Is het daar nog een beetje te doen met de temperatuur? Je komt zeker zwart terug;)

    Heel veel plezier nog,
    Justin

  • 05 April 2010 - 14:51

    Nanda:

    Eindelijk de tasmanian devil gezien, ziet er wel duivels uit met die rode oren! Veel plezier in Canberra en...ik hoop dat je niet te veel brak bent met al die alcohol!

  • 06 April 2010 - 06:33

    Daaf:

    Hee Gozert, waar zijn die brede schouders van onze Tazzz. Die slome duikelaar is toch geen duiveltje. :) Keep up down under. mzl

    neuzen weer gewonnen en Rdam was weer goed voor de bril stand.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Canberra

Ruben

Actief sinds 21 Jan. 2010
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 9655

Voorgaande reizen:

23 Februari 2010 - 30 Mei 2010

Ruben in Australië

Landen bezocht: